Gastrik dan Cara Mengatasinya


Assalamualaikum. Salam nisfu Sya'ban buat semua pembaca blog inspirasihuda, apa khabar semua? Mungkin hari ni ramai yang berpuasa, tak kisahlah puasa sunat ataupun puasa ganti, semoga amalan baik mendapat berkat dan rahmat dari yang Esa.. Amin.. Hari ini saya nak berkongsi dengan para pembaca apakah petua tradisional untuk merawat gastrik. Al maklumlah.. dah dekat Ramadhan ni, semestinya pengidap gastrik tak senang duduk. Apa itu gastrik ye?  Gastrik merupakan serangan yang berlaku secara tiba-tiba dan ia bukannya sejenis penyakit. Gastrik adalah gangguan dalam perut terutama pada bahagian perut atas (berhampiran ulu hati) berasa sakit dan tidak selesa.

Disebabkan itu terdapat petua tradisional gastrik yang berkesan untuk mengubati keadaan ini. Anda tak perlu gusar kerana gastrik boleh hilang dengan sendirinya tetapi memakan masa yang agak lama untuk sembuh. 

Jom kita lihat petua tradisional bagi mengubati masalah gastrik ini :


  1. Titikkan tiga titik getah betik muda ke dalam segelas air panas. Suamkan air tersebut dan kemudian minum selepas sarapan pagi. 
  2. Bersihkan kunyit. Setelah itu, parut atau kisar kunyit tersebut. Campurkan dengan sedikit air masak lalu ditapis. Tambahkan sedikit madu dan sebaiknya masukkan sebiji kuning telur. Minum campuran ini dan Insya-Allah gastrik anda akan beransur hilang. 
  3. Campurkan sedikit buah tamar dengan sedikit susu kambing atau susu lembu asli yang segar. Kemudian minumlah dua kali sehari.



Kalau anda malas nak susah sediakan bahan atau nak cepat.. Tanpa guna cara tradisional pun tak mengapa. Anda tak usah risau kerana Shaklee ada suplemen yang boleh mengatasi masalah gastrik. Haa.. Apa dia? Jom kita lihat.

Energizing Soy Protein (ESP)

ESP Merawat Gastrik
Energizing Soy Protein (ESP)

Kelebihan ESP Shaklee:
  • Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yg konsisten.
  •  Protein Soya membantu mengurangkan kolestrol.
  •  Mengandungi lima vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian dan isoflavones soya. Kajian menunjukkan yg soya membantu mengawal kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.
  • Protein soya bukan GMO ini dihasilkan dibawah satu program digelar Identity Prservation Program (IPP) di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam sehinggalah saat pemprosesannya. 

Garlic Complex


Apa keistimewaan Garlic Complex?

Garlic ni dibuat dari bawang putih jenis premium, bebas dari racun perosak dan ditanam secara organic di California , USA di waktu musim panas. Ia dihasilkan secara eksklusif pada suhu bilik tanpa haba untuk memastikan pengekalan 100% Alicin aktif (tidak semua tablet garlic yang dijual di pasaran mengandungi Allicin aktif). Dwi teknologi digunakan untuk mengawal bau garlic. Kajian menunjukkan perisa herbanya terhasil dari kombinasi 2 ekstrak herba (Rosemary and spearmint).

Ianya mengandungi pelbagai Vitamin E untuk meningkatkan sebatian aktif garlic dan keberkesanannya di dalam tubuh kita. Setiap 2 tablet mengekalkan 1000mg ekstrak garlic tulen yang menyamai dengan 2 ulas garlic segar. Allisin adalah sebatian yang berasal daripada bawang putih dan berfungsi untuk banyak tindakan yang berfaedah.  Allisin tidak terdapat di dalam bawang putih biasa sebaliknya ia dihasilkan apabila bawang putih tersebut dipotong halus atau dihancurkan.  Bawang putih secara tradisinya digunakan untuk melegakan batuk, selsema dan membantu peredaran darah yang baik. Setiap tablet Garlic Shaklee mengandungi 500mg bawang putih. Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

 

Jom kita godek2 ilmu tentang manfaat utama Garlic ni. Bukan semua orang tahu lagi ni..so kena war2kan




  • Mengandungi spearmint untuk mempertingkatkan system penghadaman dan fungsi  jantung 
  • Antibiotik  Yang Selamat dan Semulajadi- Garlic merupakan antibiotic semulajadi. Ianya selamat untuk kegunaan jangka panjang untuk meningkatkan system imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selsema, kulat, kuman, virus, dan yis candida.
  • Menghalang Alergi  
  • Mempertingkatkan Sistem Penghadaman – Formula uniknya mampu mempertingkatkan masalah berkaitan penghadaman seperti kembung perut, gastric, ketidakhadaman. 
  • Memoderatkan tekanan darah tinggi 
  • Detoksifikasi- Garlic mampu mengeluarkan raksa dari tubuh dengan pantas. Raksa, plumbum dan cadmium adalah logam toksik yang akan menaikkkan tekanan darah. Tambahan lagi, garlic mampu melindungi sel-sel darah dari kemusnahan dari logam dan menghalang kerosakan hati oleh bahan kimia
  •  Menurunkan kolestrol 
  • Mencegah kanser 
  • Menstabilkan Glukos 

Peppermint-Ginger Plus

Nyaman dan Melegakan

Halia merupakan herba terbaik dalam memelihara saluran penghadaman dan mempunyai ciri-ciri semulajadi yang nyaman dan dapat melegakan senak perut. Pudina pula merupakan herba yang membantu dalam menggalakkan sistem penghadaman secara sihat dengan melegakan dan menyamankan perut.

Shaklee peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan. Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.

Ketahui promosi istimewa Shaklee pada bulan ini melibatkan Lecithin, Collagen Powder, Vita-Lea for Children dan Yes Wellness Pack  di samping artikel pilihan berkait dengan promosi bulan ini seperti Capai Berat Badan Yang Diinginkan Dengan Lecithin, Lecithin Vitamin Untuk Potong Lemak, Testimoni Lecithin, Sihat dan Cantik Dengan Collagen Powder, Kenapa Collagen Powder Penting?, Testimoni Collagen Powder dan manfaat Vita-Lea for Children.

Promosi YES Wellness Pack

Shaklee Malaysia menawarkan 4 set istimewa YES Wellness Pack dengan penjimatan setiap set sebanyak  5%. Set berikut ialah :

  • HEALTHY PRENATAL
  • HEALTHY POSTNATAL
  • HEALTHY YOUNG LIVING
  • HEALTHY FITNESS

HEALTHY PRENATAL menampilkan 6 suplemen iaitu ESP, Vita-Lea Iron Formula, B-Complex, OsteMatrix, SR Vita-C Plus dan Omega Guard.

HEALTHY POSTNATAL menampilkan 6 suplemen iaitu ESP, Vita-Lea Iron Formula, Alfalfa Complex, OsteMatrix, SR Vita-C Plus dan Omega Guard.

HEALTHY YOUNG LIVING menampilkan suplemen antioksidan dan awet muda iaitu Vivix (2 unit).

HEALTHY FITNESS menampilkan 6 suplemen iaitu Cinch Shake Mix (2 unit dan boleh pilih perisa berlainan coklat dan vanilla), Cinch Energy Tea Mix, Herb-Lax, Vita-Lea Iron Formula dan Lecithin.

Bagaimana untuk mendapatkan produk Shaklee?

Anda boleh menghubungi kami melalui SMS atau WhatsApp di 014-507 5708 (Nurul Huda) untuk mendapatkan maklumat dan panduan berkenaan suplemen Shaklee. Penghantaran produk melalui Pos Laju Malaysia dan kami juga membuat penghantaran sendiri (COD) ke destinasi anda bagi kawasan Kota Bharu dan sekitarnya.

InspirasiHuda~
Your Trusted Shaklee Consultant!
ShakleeID 883327 | 014 507 5708 
 

5 comments:

  1. so yg mana satu produk yg sesuai dengan gastrik

    BalasPadam
  2. Klu ingin mencuba 1 produk bleh try peppermint ginger plus.. Baik utk perut dan penghadaman. Juga bertindak membuang angin berlebihan dlm badan. Klu tersalah makan dan perut terasa kembung, insyaAllah peppermint dapat melegakannya.

    BalasPadam
  3. Biasa saya minum susu. Bulan puasa memang saya amik ESP nie. Perut tahan sampai berbuka. :)

    BalasPadam
  4. Pernah sekali kena gastrik sewaktu kecil dahulu. Bisa dan tidak boleh tidur. Puncanya sebab makan tidak teratur.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tuan.. Makan tak teratur antara punca boleh terjadi gastrik. Selain itu makanan pedas dan masam tidak digalakkan untuk pengambilan kerap. Apatah lagi ambil dalam keadaan perut kosong.

      Padam

Saya Nurul Huda Zakaria, Shaklee Independent Distributor (883327) kawasan Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa. Produk Shaklee diyakini mampu memberi mutu kesihatan yang lebih baik seisi keluarga. Ianya sihat, selamat dan berkesan. Ingin berkongsi tips kejayaan perniagaan dan produk Shaklee hubungi/ whatsapp 014-507 5708. Terima kasih!

 
Inspirasi Huda (Sihat Bersama Vitamin)
Top