Kenapa penting nya VITAMIN C?

Sempena promosi vitamin c dan vitamin e masih berlangsung,saya nak kongsi dengan pembaca semua..Vitamin c penting kepada badan kita,kenapa yer??haa...jom ikuti penjelasan selanjutnya...



Vitamin C adalah vitamin larut air yang mana badan manusia tidak dapat menyimpan vitamin tersebut. Ianya hendaklah diperolehi melalui makanan.

Vitamin C diperlukan untuk memperbaiki tisu dalam badan. Selain itu diperlukan untuk membina collagen, protein yang penting untuk pembentukan kulit, tulang rawan, tendon, ligamen dan saluran darah. Selain itu penting untuk penyembuhan luka, membaiki dan mengekalkan kesihatan tulang dan gigi.

Vitamin C adalah sejenis antioksidan. Antioksida penting untuk menghalang kerosakkan disebabkan radikal bebas dan bahan-bahan yang boleh merosakkan DNA. Pembentukan radikal bebas dari masa ke semasa menyebabkan risiko kepada penyakit seperti kanser, jantung dan artiritis.

Antara tanda-tanda kekurangan Vitamin C termasuk:
a. rambut kering
b. gingivitis (radang gusi)
c. gusi berdarah
d. kulit kering, bersisik
e. luka lambat sembuh
f. mudah kena jangkitan
g. hidung berdarah




 


Kekurangan Vitamin C boleh dikaitan dengan beberapa penyakit seperti tekanan darah tinggi, strok, serangan jantung, dan osteoporosis.


Vitamin C memainkan peranan penting untuk melindungi badan daripada penyakit tersebut:
Penyakit Jantung

Vitamin C tidak akan merendah kan kolesterol tetapi ia boleh melindungi arteri daripada kerosakan. Vitamin C sebagai antioksidan yang melambatkan aterisklirosis (pengerasan arteri). Ia juga bantu mencegah kerosakan pada LDL (bad cholesterol) yang membentuk sebagai plak yang boleh menyebabkan serangan jantung atau strok,

Tekanan darah tinggi

Pengambilan makanan yang kaya dengan antioksidan termasuk vitamin C merendahkan risiko penyakit darah tinggi. Makanan yang  dengan vitamin C adalah penting untuk penjagaan kesihatan secara keseluruhan, terutamanya jika anda mempunyai risiko untuk tekanan darah tinggi. Pakar pemakanan yang paling kerap mencadangkan untuk rawatan dan pencegahan tekanan darah tinggi, yang dikenali sebagai DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) termasuk banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, yang dimuatkan dengan antioksidan.

Osteoartiritis

Vitamin C adalah penting untuk penghasilan collagen yang merupakan sebahagian daripada rawan normal. Tulang rawan dimusnahkan dalam osteoartritis (OA) , meletakkan tekanan pada tulang dan sendi. Sesetengah penyelidik berpendapat radikal bebas - molekul yang dihasilkan oleh badan boleh merosakkan sel-sel dan DNA - juga boleh memusnahkan rawan. Antioksidan seperti vitamin C b oleh menghadkan kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti kukuh yang menunjukkan bahawa pengambilan vitamin C akan membantu merawat atau mencegah OA. Walaubagaimanapun, kajian menunjukkan bahawa, pengabilan makanan yang kaya dengan vitamin C membantu mengurangkan risiko menghidao artiritis.

Pre -eklampsia

Beberapa kajian menunjukkan bahawa pengambilan vitamin C bersama-sama dengan vitamin E boleh membantu mencegah praeklampsia di kalangan wanita. Pre -eklampsia , yang dicirikan sebagai tekanan darah tinggi dan terlalu banyak protein dalam air kencing, adalah penyebab biasa kelahiran pra-matang. Walaubagaimanapun, tidak semua kajian bersetuju dengan pendapat ini.

Asthma

Terdapat pelbagai pendapatn dan kajian mengenai kesan Vitamin C terhadap Asthma. Beberapa menunjukkan bahawa orange yang memounyai asthma memounyai tahao vitamin c yang rendah. yang membawa beberapa penyelidik untuk berfikir bahawa tahap rendah vitamin C mungkin meningkatkan risiko untuk keadaan ini. Kajian-kajian lain seolah-olah menunjukkan bahawa vitamin C boleh membantu mengurangkan gejala asma yang disebabkan oleh senaman .

Selain daripada penyakit yang disebutkan diatas, Vitamin C juga penting untuk:

    Meningkatkan fungsi sistem imun
    Mengekalkan gusi yang sihat
    Meningkatkan penglihatan bagi orang-orang dengan uveitis ( keradangan bahagian tengah mata
    Merawat alahan yang berkaitan dengan syarat, seperti asma , ekzema, dan demam alergi
 (dipanggil rinitis alergi )
    Mengurangkan kesan daripada pendedahan cahaya matahari , seperti selaran matahari atau kemerahan (dipanggil erythema )
    Mengurangkan mulut kering, terutamanya dari ubat-ubatan antidepresan ( kesan sampingan yang biasa dari ubat-ubatan )
    Penyembuhan luka
    Mengurangkan gula dalam darah untuk pesakit diabetes
    Beberapa keadaan virus, termasuk mononucleosis - Walaupun bukti saintifik yang kurang, sesetengah doktor mungkin mencadangkan berdos tinggi vitamin C untuk merawat sesetengah virus

Sumber pemakanan yang mengandungi vitamin c
Beberapa sumber yang sangat baik untuk vitamin C adalah seperti oren, hijau lada, tembikai, betik, anggur, tembikai, strawberi, kiwi, mangga, brokoli, tomato, Brussels sprouts, cauliflower, dan jus limau atau jus diperkaya dengan vitamin C.





Makanan mentah dan yang telah dimasak seperti sayur-sayuran hijau (lobak hijau, bayam), merah dan lada hijau, tomato tin dan segar, kentang, skuasy musim sejuk, raspberi, beri biru, kranberi, dan nanas juga merupakan sumber yang kaya dengan vitamin C. Vitamin C adalah sensitif kepada cahaya, udara dan haba, jadi anda akan mendapat vitamin C yang paling jika anda makan buah-buahan dan sayur-sayuran mentah atau dimasak ringan.




Keperluan seharian Vitamin C adalah 500mg. Agak susah sekiranya hendak memastikan kita mengambil keperluan vitamin c yang mencukupi. Selain daripada sumber makan, Vitamin C juga boleh diperolehi daripada supplement. Sustained Release Vitamin C Shaklee elok untuk diamalkan seharian. Ianya dipanggil sustained release disebabkan vitamin c itu dirembeskan secara perlahan dalam badan untuk penyerapan yang effektif.


Thanks for reading! :)
semoga bermanfaat...
Anda inginkan set kesihatan Keluarga??juga untuk kesihatan menyeluruh??jangan segan2 boleh hubungi saya di 014-5075708 ( huda )
  
Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi huda untuk  FREE CONSULTATION
Ingin tahu bagaimana cara nak jadi ahli shaklee??klik dibawah.
HUDA | 014-5075708


www.inspirasihuda.blogspot.com
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

1 comments:

Saya Nurul Huda Zakaria, Shaklee Independent Distributor (883327) kawasan Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa. Produk Shaklee diyakini mampu memberi mutu kesihatan yang lebih baik seisi keluarga. Ianya sihat, selamat dan berkesan. Ingin berkongsi tips kejayaan perniagaan dan produk Shaklee hubungi/ whatsapp 014-507 5708. Terima kasih!

 
Inspirasi Huda (Sihat Bersama Vitamin)
Top