Alhamdulillah..lagi 2bulan saya bakal melahirkan cahaya mata ke-3.Saya setuju dengan kata orang pengalaman bersalin tak sama walaupun dah berkali-kali menempuhnya.Memang berbeza dari segi rasa sakit dan masa menunggu pembukaan faraj sehingga 10cm,cuma sebagai persediaan,segala petua untuk memudahkan bersalin perlu kita ikuti..


InsyaAllah saya kongsikan sedikit petua mudah bersalin yang pernah saya amal,petua ini saya ambil dari pembacaan dan pesanan dari mak serta mertua saya.

1. Amalkan membaca surah maryam.
Semasa mengandung, saya tidak pernah /miss/ baca surah Maryam. Paling kurang sekali dalam sehari.

Surah ni sesuai diamalkan dengan tujuan supaya mudah bersalin. Semasa sampai dekat ayat sujud tilawah tu, memang saya akan sujud. Setiap kali dalam sujud, saya akan berdoa supaya dipermudahkan bersalin.

2.Khatam Al-Quran sepanjang kehamilan
Sekiranya tidak sempat membaca,pastikan mendengar ayat suci al-quran dan ikuti didalam hati.

3.Mencari sebanyak mungkin maklumat dan tips serta teknik untuk memudahkan proses kelahiran.

4. Selalu bersenam.
Bolehla ikuti senaman yang disediakan di youtube..

5. Persediaan mental dan rohani.
Banyakkan bertenang,kuatkan semangat dan berfikiran positif semasa tiba saat kelahiran. Lakukan teknik pernafasan yang betul.Banyakkan berzikir dan berdoa.

6.Tenaga yang mencukupi.
Melahirkan anak bakal memerlukan tenaga yang banyak. Kekurangan tenaga akan menyukarkan atau melambatkan proses bersalin. Alaslah perut anda sebelum dibawa ke bilik bersalin. Makanlah sesuatu walaupun anda tidak berselera kerana menahan sakit. Jangan biarkan perut kosong.Sekurang-kurangnya makanlah sebuku roti atau beberapa keping biskut sebagai alas perut.Semasa pengalaman bersalin ke2,saya dah bawa bekal ESP siap2 ke hospital.

7. Minum telur ayam kampung.
Ini petua dari mertua saya,selain memudahkan bersalin,telur ayam kampung juga membekalkan tenaga dan menguatkan stamina.

8. Makan kurma dan air zam zam
Makanan dan minuman dari tanah arab ini sering disebut-sebut sebagai makanan tambahan ataupun penawar kepada penyakit. Kurma adalah sejenis buah yang bakal memberikan tenaga segera. Ia pantas diproses dan
diserap. Selain mengandungi karbohidrat, kurma juga terdiri daripada serat dan potassium.

Buah kurma amat baik untuk wanita mengandung kerana dapat memudahkan proses bersalin dan mengurangkan pengaliran darah semasa bersalin. Makan lah buah kurma sebanyak yang boleh semasa sedang sakit hendak bersalin sementara menunggu untuk masuk ke bilik bersalin. Minum air zam zam sebagai penghilang dahaga.

9.Sapu minyak selusuh di bahagian bukaan faraj.
Sapuan ini untuk mengelak koyakan semasa proses kelahiran.

Itu saja 9 petua yang boleh saya kongsikan.semoga bermanfaat buat bakal2 ibu yang akan menempuh pengalaman ini.










0 comments:

Catat Ulasan

Saya Nurul Huda Zakaria, Shaklee Independent Distributor (883327) kawasan Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa. Produk Shaklee diyakini mampu memberi mutu kesihatan yang lebih baik seisi keluarga. Ianya sihat, selamat dan berkesan. Ingin berkongsi tips kejayaan perniagaan dan produk Shaklee hubungi/ whatsapp 014-507 5708. Terima kasih!

 
Inspirasi Huda (Sihat Bersama Vitamin)
Top