Assalamualaikum wbt...

Ramai yang pm saya bertanya tentang set kurus " shaklee"..Sebenarnya jika anda nak slim..ia tidak boleh bergantung kepada suplement semata- mata.Tidak juga terpaksa berlapar,tetapi..kita haruslah mengawal pemakanan seharian kita..


Melalui pembacaan saya,saya ingin berkongsi tips yang boleh kita amalkan dalam kehidupan seharian untuk menjayakan proses nak kecikkan badan ni..hihi..Jom kita lihat dibawah ini :

1.Jadikan air masak sebagai minuman utama
Ambil minuman kegemaran anda @ jus pada waktu pagi sahaja.Pastikan anda minum air masak sahaja selepas waktu pagi,bukan air manis/bekarbonat/tin/jus. Kajian mendapati secara purata orang ramai minum hampir 245 kalori berlebihan sehari daripada air manis.Ianya hampir 90,000 kalori setahun bersamaan 11 kilo tambahan kepada berat badan.

2.Makan 5-6 hidangan kecil berbanding 3 Hidangan besar sehari
Kajian mendapati mereka yang membahagikan hidangan makan mereka akan kurang 30% kalori dalam hidangan berikutnya.Contoh..Jika anda membahagikan sarapan anda kepada 2 hidangan,1 sebelum ke tempat kerja,1 lagi ketika rehat pagi,maka anda tidak akan makan banyak ketika waktu makan tengahhari.Oleh itu badan anda akan kurang mengeluarkan insulin yang mengawal kandungan gula dalam darah dan mengurangkan rasa lapar.

3.Berjalan sekurang-kurangnya 45 minit sehari
Sesetengah orang tidak mempunyai masa untuk berjalan di taman pada waktu pagi @ petang.Biasanya kita akan mengambil waktu berjalan di hujung minggu.Jadi ambillah peluang dalam pekerjaan seharian untuk menambah masa berjalan.Contohnya..Mengikut jalan jauh ke tempat kerja,menggunakan tangga,memilih restoran yang memerlukan anda berjalan jauh,membeli belah di pasaraya,parkin kenderaan jauh sedikit dan lain-lain.Hal ini kerana jika dilakukan setiap hari ,anda boleh mengurangkan 13 kg berat badan dalam setahun tanpa perlu bersusah-payah dan tanpa anda sedari.

4.Gunakan pinggan yang kecil
Sedar @ tidak..Biasanya,lebih banyak makanan yang terhidang dihadapan mata,lebih banyak kuantiti makanan yang kita makan,tanpa mengira tahap kelaparan sebenar..Oleh itu gunalah pinggan yang kecil

5.Makan bijirin untuk sarapan
Bjirin sarapan seperti oat,conflakes bukan untuk kanak-kanak sahaja,malahan juga untuk orang dewasa.Mereka yang makan bijiran sarapan sekurang kurangnya 5 kali dalam seminggu menghadapi kurang risiko diabetes dan obesiti.Bijirin mengandungi serat,kalsium dan yang paling penting kurang lemak.

6.Makan dengan tenang dan perlahan
Secara saintifiknya otak manusia ketinggalan 20 minit berbanding perut untuk memberi isyaray kenyang.Oleh itu,ambil masa menikmati hidangan anda dan otak anda akan dapat memberi isyarat kepada anda untuk berhenti bila tiba waktunya.

7.Makan buah-buahan
Jika anda mempunyai pilihan untuk makan buah atau jus,pilihlah untuk makan buah.Buah yang dimakan lebih kepuasan dan memberi rasa kenyang berbanding sekotak jus,bermakna anda akan kurang makan makanan lain sepanjang hari.

8. Buang pakaian besar
sekiranya anda berjaya menurunkan berat badan,sedekahkan pakaian anda yang besar itu.Secara spikologinya anda terpaksa membeli baju baru sekiranya berat badan bertambah kembali akan memberi motivasi untuk mengekalkan berat badan anda yang baru. 

Selain itu,untuk mempercepatkan proses slim..anda bolehla mencuba set slim shaklee yang bertinda mencairkan dan membuang lemak yamg berlebihan.

Set kurus dengan selamat


Dapatkan tips dan konsultasi percuma dari saya..
Huda ( 014-5075708)

0 comments:

Catat Ulasan

Saya Nurul Huda Zakaria, Shaklee Independent Distributor (883327) kawasan Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa. Produk Shaklee diyakini mampu memberi mutu kesihatan yang lebih baik seisi keluarga. Ianya sihat, selamat dan berkesan. Ingin berkongsi tips kejayaan perniagaan dan produk Shaklee hubungi/ whatsapp 014-507 5708. Terima kasih!

 
Inspirasi Huda (Sihat Bersama Vitamin)
Top