Assalamualaikum wbt..salam ceria aidiladha buat pembaca yang budiman.Selamat datang ke blog www.inspirasihuda.blogspot.com .. semoga sedikit perkongsian ini dapat memberi manfaat buat semua.

Topik hari ni huda nak sentuh tentang punca bayi tersedak susu.Setiap tahun pasti kita kedengaran ada kes bayi tersedak susu kan??sayu sangat hati bila dengar berita sebegini.Sesetengah orang kata..alllaaaa...dah ajal baby tu nak buat macamna kan..ye betul,mungkin sudah sampai ajal,tetapi kita sebagai ibubapa dan penjaga haruslah mengetahui punca tersebut, dan kita boleh elak kejadian yang tidak diingini dari berlaku.

 Tak kira lah menyusu botol atau menyusu badan, Jika salah cara dan air susu terlalu laju, bayi memang mudah tersedak... Jom kita tengok apa puncanya bayi mudah tersedak susu.





   1. Bayi tertido ketika menyusu...Apabila seorang bayi tertidur semasa sedang menghisap botol susu, susu itu akan terus mengalir membuatkan bayi tersedak dan susu akan terus masuk ke saluran pernafasan dan paru-paru mereka.

  2. Lubang puting botol yang terlalu besar, menyebabkan susu akan terus mengalir tanpa henti ketika bayi tertidur.

  3.Tabiat ibu bapa meletakkan bantal atau kain untuk menyokong botol susu dan meninggalkan bayi keseorangan.

 4.Kedudukan bayi semasa minum susu yang salah.


Cara yang betul memberi minum susu kepada bayi


    1. Ketika menyusu tidak kira susu botol atau susu badan, pastikan kedudukan kepala bayi lebih tinggi daripada dada dan perutnya. Botol susu pula mesti dipegang dalam kedudukan tidak lebih 45 hingga 60 darjah supaya air susu tidak tersekat pada tekak dan menyebabkan bayi lemas.

  2.  Pastikan juga lubang puting botol tidak terlalu besar bagi mengelakkan angin masuk ke dalam perut bayi.
    Sekiranya menyusu badan, pastikan kawasan puting masuk sepenuhnya ke dalam mulut bayi.
    Elakkan memberi susu dengan meletakkan bayi di atas lantai, sebaiknya pangku bayi seperti mana teknik menyusu badan.

 3. Selepas menyusu, sendawakan bayi untuk mengeluarkan angin dan mengelak bayi muntah ketika tidur.

Cara rawatan sekiranya bayi tersedak susu.

 1.Tiarapkan bayi kemudian tepuk belakang badan beberapa kali sehingga cecair atau bahan makanan yang menyekat saluran pernafasannya keluar.

2.Keluarkan sebarang bendasing di dalam mulut bayi.

3.Duduk dalam keadaan menghadap kehadapan.

4.Tekan bahagian dada dengan menggunakan hujung genggaman tangan secara perlahan.

5.Selain itu, tekan di bahagian perut bayi ketika bayi dibaringkan.

6.Kemudian tekan dan picit bahagian dada beberapa kali menggunakan kedua-dua ibu jari sehingga bayi dapat bernafas semula.

InsyaAllah..dengan sedikit ilmu pengetahuan,para ibubapa dan penjaga boleh mengelak kejadian yang tidak diingini.

 Perkongsian pengalaman huda bersalin dan berpantang (klik)

Perkongsian pengalaman huda mengandung dan menyusu (klik)

fungsi set mengandung lengkap (klik)

Thanks for reading! :)

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka dengan hanya duduk di rumah?

Hubungi huda untuk  FREE CONSULTATION

HUDA | 014-5075708

5 comments:

  1. kena sentiasa berhati2 dan waspada...malang memang tidak berbau..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye kakak..peringatan buat kita juga..

      Padam
  2. info yang sangat menarik!! jemput singgah lagi blog saya ye ;)

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

Saya Nurul Huda Zakaria, Shaklee Independent Distributor (883327) kawasan Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa. Produk Shaklee diyakini mampu memberi mutu kesihatan yang lebih baik seisi keluarga. Ianya sihat, selamat dan berkesan. Ingin berkongsi tips kejayaan perniagaan dan produk Shaklee hubungi/ whatsapp 014-507 5708. Terima kasih!

 
Inspirasi Huda (Sihat Bersama Vitamin)
Top