Selama bertahun lamanya ahli-ahli sains mengkaji khasiat buah-buahan dan sayur-sayuran serta kepentingannya terhadap kesihatan. Dan penemuan terbaru telah membongkar rahsia sains fitonutrien bagi mencapai tahap perlindungan antioksidan yang maksima. Fitonutrien merupakan sebatian yang terdapat di dalam buah-buahan, sayur-sayuran dan tumbuh-tumbuhan tertentu. Fitonutrien terhebat yang digelar karotenoid didapati dapat membekalkan tubuh dengan perlindungan antioksidan yang amat mujarab.
Pencemaran alam, pendedahan kepada sinaran cahaya matahari, stres malah metabolisme biasa boleh menghasilkan radikal bebas yang akan merosakkan sel-sel dan DNA pada tubuh kita. Manakal, antioksidan berupaya membantu melindungi sel-sel dari kerosakan radikal bebas. Oleh itu, kita memerlukan perlindungan antioksidan yang lebih pada zaman ini berbanding dahulu!
Karotenoid- krotenoid ini mempunyai kesan dalam jangkamasa panjang terhadap kesihatan mata,prostat,serviks, paru-paru dan jantung.
1) Astaxanthin
Ia biasanya boleh didapati di dalam mikro alga dan fitoplankton. Ia digelar sebagai " Raja Karotenoid" kerana khasiat kesihatannya yang luar biasa. Astaxanthin mempunyai daya mengesan radikal bebas yang tinggi dan dapat mengekalkan tahap kesihatan kolestrol. Tambahan lagi, ia merupakan perisai UVB dan UVA hebat yang dapat mengurangkan risiko kerosakan bahaya akibat daripada terdedah lebih lama di bawah sinaran matahari. Jadi, ia menjadikan kulit anda tampa lebih muda berseri.
2) Liopena

Likopena merupakan pigmen merah yang terdapat dalam tomato, strawberi dan tembikai. Ia membantu untuk mengekalkan kesihatan prostat, servik dan sistem pembiakan.

3) Alfa dan beta kerotina




Ia biasanya terdapat dalam brokoli, lobak, tembikai wangi dan ubi keledek. Ia membantu menguatkan sistem imunisasi. Beta kerotena bertukar menjadi retinol yang penting untuk daya penglihatan yang baik.

4) Lutein dan zeaxantin




Lutein dan zeaxantin banyak terdapat di dalam sayur-sayuran berdaun hijau. Ia dikenalpasti dapat menyokong kesihatan mata seiring dengan peningkatan usia dalam proses penuaan.
___________________________________

Apa Karotenoid pilihan saya??
Shaklee menemui cara terBAIK bagi memaksimakan perlindungan antioksidan tubuh anda. Justeru itu, Shaklee mencipta produk antioksidan yang dinamik iaitu Carotomax di mana ia menawarkan spetrum antioksidan yang luas bagi membantu melindungi sel tubuh dari kerosakan ancaman radikal bebas.




Karotenoid yang utama bagi setiap hidangan Carotomax menyediakan beta carotena seperti 102 hidangan pisang, astaxanthin seperti 1 potong ikan salmon, lycopene seperti  714 biji buah apricot, lutein dan zeaxanthin seperti 285 biji buah limau gedang dan alpha carotene seperti 89 biji buah rasberi!

Mana nak cari ye?? Shaklee pilihan TERBAIK!!
___________________________________________

Puan Huda
Shaklee Independent Distributor [ID No : 883327]
014-5075708

0 comments:

Catat Ulasan

Saya Nurul Huda Zakaria, Shaklee Independent Distributor (883327) kawasan Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa. Produk Shaklee diyakini mampu memberi mutu kesihatan yang lebih baik seisi keluarga. Ianya sihat, selamat dan berkesan. Ingin berkongsi tips kejayaan perniagaan dan produk Shaklee hubungi/ whatsapp 014-507 5708. Terima kasih!

 
Inspirasi Huda (Sihat Bersama Vitamin)
Top