Alhamdulillah, syukur kepada Allah atas segala nikmat yang Dia berikan tanpa putus buat saya dan keluarga. Saya dikurniakan suami, anak-anak, ibubapa, adik beradik, sahabat handai dan juga seluruh ahli dalam Legasi Inspirasi Permata sebagai penyeri hidup saya. Tidak lupa juga kepada customer yang tidak putus memberikan support. Terima kasih.

Hati bagai dipanah petir bila mendengar berita tentang kes buang bayi.Bagaimana hati si ibu sanggup buang bayi mereka yang tak berdosa.Yang terbaru kes bayi dimasukkan kedalam plastik sabun kemudian dimasukkan kedalam mesin basuh.MasyaAllah...

Sudah pasti ia disebabkan oleh anak ini bukanlah anak yang ‘suci’ di mata ibu bapa yang menyebabkan ia lahir. Tapi di mata Allah Taala, bayi ini adalah suci dan bersih. Alasan si kecil ini dibuang adalah kerana ia dilahirkan bukan atas kehendak ibubapanya. Kerakusan hawa nafsu membuatkan anak ini lahir. Tapi kita kena ingat, siapa yang menyebabkan si kecil yang tidak berdosa ini lahir? Ia adalah atas kehendak Allah Taala. Minta jauh kita daripada akhlak sebegini buat kita dan anak-anak kita serta keturunan kita dan seluruh rakyat Malaysia. Ini adalah satu kezaliman yang tak dapat dimaafkan.

Hari ini saya ingin kongsikan tips mungkin bermanfaat buat ibubapa.semoga tips ini boleh mendidik dan mengelak perkara yang dimurkai Allah berlaku.

TIPS UNTUK MENGELAKKAN KITA ATAU ANAK KITA TERJEBAK DALAM PERKARA ZINA INI:

1. Menjadi kawan yang paling rapat kepada anak.Bila kita menjadi teman paling akrab buat anak, anak akan percayakan kita berbanding kawan-kawannya yang lain. Bila perkara ini berlaku, tiada rahsia antara anak dan ibubapa. Jadi kita akan kenal dengan semua kawan-kawannya


2. Kenali kawan-kawan anak dan rapat dengan kawan-kawannya. Apabila kawan-kawan anak juga menjadi kawan ibubapa, ia lebih terjaga dan kita boleh pantau anak-anak dengan lebih baik. Ini kerana, kawanlah menjadi cermin kepada anak. Apabila pilih kawan yang betul, anak kita pon menjadi anak yang baik.



3. Kenal ibubapa anak-anak kita. Anak kita akan rasa dihargai dan rasa ibubapa hormat padanya apabila ibubapa juga sentiasa berusaha untuk kenal dengan lebih rapat lagi ibubapa kawan-kawan mereka.



4. Berikan didikan agama dan kefahaman berkaitan pergaulan lelaki dan perempuan muhrim atau bukan muhrim. Pemahaman berkaitan pergaulan ini sangatlah penting sebab apabila anak-anak faham mengenai batas-batas pergaulan, mereka tidak akan mudah terpedaya.

5. Mengajar anak-anak cara menutup aurat yang betul.


6. Berikan ilmu agama berkaitan dengan iman dan islam itu secara menyeluruh kerana ia adalah fardu ain. Jika kita pon tidak tahu, sama-sama pergi belajar dengan anak-anak dengan ustaz ataupon ustazah.
7. Banyakkan berbicara dan berbincang secara ilmiah yang santai bersama anak-anak.

8. Percayakan anak-anak dan jangan mudah menuduh apabila mereka membuat silap.Berikan ruang untuk mereka menerangkan apa yang sebenarnya berlaku. Jadilah pendengar yang baik kepada anak-anak.



9. Kahwinkan anak-anak dengan segera apabila mereka sudah ada pilihan hati. Letakkan keutamaan agama terlebih dahulu berbanding harta benda. Allah akan buka rezeki seluas-luasnya apabila telah mendirikan rumahtangga walau di usia muda. Zaman kini penuh dengan ujian dan fitnah, jadi yang lebih baik adalah mempercepatkan perkahwinan anak-anak. Tapi pastikan anak-anak bersedia dari segi mental dan fizikal nya cukup matang untuk memikul tanggungjawab.

10. Bekalkan ilmu rumahtangga kepada anak-anak. Ajar bagaimana untuk rumahtangga dengan sendiri dan juga ajar bagaimana untuk menjadi seorang yang bertanggungjawab. Juga tidak lupa bagaimana untuk menjadi seorang “leader” sebagai persediaan untuk berkeluarga sendiri kelak.

Saya kongsikan 10 tips buat kita hari ini. Mungkin ada yang mahu menambah. Boleh juga dikongsikan di bahagian komen nanti supaya sahabat-sahabat kita yang lain mendapat manfaat daripada pandangan kita juga.

Itu saja yang ingin saya kongsikan hari ini. Semoga tips ini boleh membuka minda kita, semoga boleh kita betulkan kembali hubungan kita dengan anak-anak dan hubungan kita dan Allah. Semoga Allah jauhkan kita daripada maksiat zina ini. Insyaallah

Salam sayang,
huda
014-507 5708
Pengedar Shaklee di Kota Bharu,Kelantan dan di Terengganu.. (COD)
Pos seluruh malaysia..

0 comments:

Catat Ulasan

Saya Nurul Huda Zakaria, Shaklee Independent Distributor (883327) kawasan Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa. Produk Shaklee diyakini mampu memberi mutu kesihatan yang lebih baik seisi keluarga. Ianya sihat, selamat dan berkesan. Ingin berkongsi tips kejayaan perniagaan dan produk Shaklee hubungi/ whatsapp 014-507 5708. Terima kasih!

 
Inspirasi Huda (Sihat Bersama Vitamin)
Top