Mengatasi Gejala Sembelit (Constipation) Dengan Pemakanan Seimbang

Masalah sembelit atau constipation bukan perkara asing di kalangan rakyat Malaysia. Merujuk kepada sebuah artikel dari laman sesawang PDR health, sekitar 80% manusia akan mengalami masalah sembelit dalam kehidupan mereka. Sakit sembelit adalah gejala yang terjadi akibat kekurangan cecair dalam badan dan beberapa faktor lain lagi termasuk gaya pemakanan yang tidak seimbang. Ia bukan sejenis penyakit, tetapi hanya gejala sementara yang akan dilalui hampir kebanyakan manusia. Namun. sakit sembelit juga boleh menyebabkan masalah buasir apabila ia dibiarkan berlarutan. Ubat sembelit boleh didapati di klinik dan farmasi atau mengambil supplement yang berkaitan.
Berikut perenggan dari artikel laman PDR health berkaitan sembelit:
About 80% of people experience constipation at some point in their lives, and brief periods of constipation may be normal. Most people who are mildly constipated do not need laxatives.

Beberapa faktor penyebab sembelit


Faktor yang boleh menyumbang kepada sakit sembelit seperti gaya pemakanan yang tidak seimbang, tinggi kandungan lemak dan gula merupakan faktor yang tidak hanya untuk sakit sembelit, malah ia juga boleh membawa kepada penyakit lain.

Berikut beberapa faktor tambahan yang boleh menyebabkan sakit sembelit:
  • Selalu menahan dari membuang air besar
  • Selalu tidur kurang dari 4 jam sehari
  • Selalu makan makanan pedas
  • Amalan diet secara keterlaluan 
  • Tabiat minum minuman ringan dan kafein
Gejala seperti sakit uluran atau hernia juga boleh menjurus kepada sakit sembelit apabila ia dibiarkan berlarutan tanpa pencegahan dan rawatan. Dalam sesetengah kes, pesakit merasa tekanan yang kuat di bahagian atas perut, namun lemah di bahagian usus pembuangan menyebabkan kesukaran untuk membuang air besar dan sembelit.
Sakit Sembelit, Ubat Sembelit, Supplement, Produk Shaklee
Sakit Sembelit

Ubat sembelit vs supplement

Pesakit yang sedang mengalami masalah sembelit tentunya berusaha mencari jalan dan cara bagaimana mengatasi sembelit  yang dihadapi agar tidak berlarutan sehingga menyebabkan sembelit berdarah. Selain mengamalkan cara hidup sihat, gaya pemakanan seimbang dan diet yang betul, pesakit pasti ingin mendapatkan ubat sembelit dari klinik atau farmasi yang mempunyai kelulusan. Elakkan dari mengambil sebarang ubat sembelit tanpa mengambil kira kelulusan dari pihak KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia).
Selain ubat sembelit yang boleh diperolehi dari klinik dan farmasi, terdapat juga supplement yang bertujuan untuk membantu sakit sembelit, paling tidak, dapat memberikan nutrisi yang penting di saat perut dan usus mengalami gangguan akibat dari sembelit.
Produk Shaklee menampilkan supplement yang dapat membantu dalam masalah sembelit seperti Alfalfa Shaklee (Alfalfa Complex), Herb-Lax Shaklee, OsteMatrix Shaklee dan Lecithin Shaklee

Promosi bulanan Shaklee

Peluang untuk mendapat tawaran istimewa melalui produk Shaklee sentiasa terbuka. Setiap bulan Shaklee Malaysia akan memperkenalkan beberapa produk sasaran promosi untuk ahli mendapatkan manfaat yang lebih tinggi melalui jualan dan pengguna mendapat penjimatan berganda selain terus konsisten dengan makanan tambahan yang kaya dengan serat dan mineral. Promosi bulanan Shaklee terus menjadi tumpuan ahli dan pengguna yang bijak. 

Bagaimana untuk mendapatkan produk Shaklee?

Anda boleh menghubungi kami melalui SMS atau WhatsApp di 014-507 5708 (Nurul Huda) untuk mendapatkan maklumat dan panduan berkenaan suplemen Shaklee. Penghantaran produk melalui Pos Laju Malaysia dan kami juga membuat penghantaran sendiri (COD) ke destinasi anda bagi kawasan Kota Bharu dan sekitarnya.

InspirasiHuda~
Your Trusted Shaklee Consultant!
ShakleeID 883327 | 014 507 5708 

0 comments:

Catat Ulasan

Saya Nurul Huda Zakaria, Shaklee Independent Distributor (883327) kawasan Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa. Produk Shaklee diyakini mampu memberi mutu kesihatan yang lebih baik seisi keluarga. Ianya sihat, selamat dan berkesan. Ingin berkongsi tips kejayaan perniagaan dan produk Shaklee hubungi/ whatsapp 014-507 5708. Terima kasih!

 
Inspirasi Huda (Sihat Bersama Vitamin)
Top