Assalamualaikum rakan-rakan blog,ibu-ibu sekalian...diharap kalian sihat disamping keluarga tersayang..sebelum tidur,saya nak buka topik ni kejap.."kelebihan susu ibu"..mungkin ramai ibu2 dah tahu kepentingan dan manfaat susu ibu,tapi sejauh mana kita berusaha menyempurnakan penyusuan secara ekslusif (6bulan pertama)seterusnya sampai 2tahun?cuba kita renung dalam2 mata bayi kita..adakah kita telah menyempurnakan hak si manja kita?
Jom kita ikuti fakta menarik tentang susu ibu...

Kebaikan / kelebihan susu ibu kepada ibu : -membantu mengecutkan rahim selepas bersalin dan mengurangkan pendarahan
-menjarakkan kehamilan secara semulajadi
-mengurangkan risoko kanser payudara, ovary dan uterine
-mengurangkan risiko osteoporosis
-membantu ibu kembali kepada berat badan asal sebelum bersalin


Kebaikan / kelebihan susu ibu kepada bayi:
-    sumber imunisasi pertama bayi
-    mengurangkan masalah elergi dan masalah system penghadaman
-    -membekalkan zat zat dan sumber nutrisi untuk bayi


Bagaimana susu ibu terhasil / terjadi / terbentuk ?
Dari darah merah yang mengalir dalam pembuluh darah ibu bercampur dengan zat zat makanan dari usus, kemudian diproses di kilang yang amat kecil iaitu kelenjar-kelenjar di payu dara ibu , seterusnya berupaya menghasilkan nutrisi yang sangat hebat sekali.
Secara ringkasnya , Susu ibu terjadi adalah terjadi dengan kuasa ALLAH yang memproses darah merah bersama-sama zat zat makanan . Hebat bukan ? 


Okeh, apa pula perbezaan susu ibu dengan susu formula / lembu ?


1- ANTIBODI 
Susu ibu adalah satu-satunya makanan yang ada antibodi. Menghalang jangkitan bakteria dan kuman yang bakal menyerang bayi . Antibodi-antibodi ini terhasil dengan sangat banyak dalam susu ibu teruatama antara hari awal kelahiran . Manfaat yang diterima bayi akan terserlah dari hari ke hari .


2. KASEIN
Dalam susu lembu , akan ada kandungan kasein yang tinggi.  Ia adalah bahan yang dijumpai dalam susu basi yang berketul. Bahan ini akan mengurai kepada partikel-partikel yang besar di dalam perut dan akan menyudahkan penghadaman . Itu akan buat bayi tak selesa dan kembang perut.


3. KANDUNGAN GULA
Susu ibu mengandungi kandungan gula yang jauh lebih tinggi iaitu 7gm/l berbanding 4.8gm/l dalam susu lembu. Ini sangat penting bagi badan bayi yang mempunyai simpanan gula yang sedikit. Gula membekalkan tenaga dan buat bayi kita .

4. GARAM MINERAL
Susu lembu mempunyai kalsium dan fosforus yang tinggi tapi nisbah tidak stabil dan susah dicerna dengan baik. Dan fosforus yang tinggi akan menyukarkan bayi menyerap kandungan kalsium dengan baik . Ini akan mendedahkan  bayi terdedah dengan risiko  tertentu kerana bayi kekurangan kalsium.


5. ZAT BESI
Susu ibu mengandungi zat besi yang tinggi sebanyak 50%. Oleh kerana susu ibu mengandungi zat besi yang rendah, bayi terdedah kepada penyakit anemia (kekurangan darah)


Dan , kenapa susu ibu ada bila time pregnant / mengandung  je ?


Susu ibu ditentukan sejenis hormon dinamakan prolaktin. Ia dirembes oleh kelenjar pituitari di otak yang akan meransang payudara untuk menghasilkan susu. Semasa mengandung , hormon-hormon mengandung seperti progesteron dan estrogen yang dihasilkan oleh plasenta akan menghalang penghasilan hormon prolaktin. Sebaik sahaja selepas bersalin, plasenta akan dikeluarkan dan menyebabkan hormon progesteron dan estrogen akan menurun dan hormon prolaktin akan terus meningkat . Peningkatan hormon prolaktin ini seterusnya memulakan penghasilan susu yang banyak untuk seorang bayi.


IBU MENGANDUNG PERLU elak makan : organ dalam haiwan- bayi sukar membesar , makannan stimbot, makanan mentah macam sushi – tapi makan makanan berkanji, kabihidrat , kalsium , buah makanan serat , makanan basah . ]


p/s : seeloknya menyusukan bayi selama dua tahun. Itu kita disuruh merancang dan kelahiran anak tidak terlalu rapat , selain untuk beri perhatian khusus untuk seseorang anak, ia juga mengurangkan risiko ibu keletihan .

Kepada ibu-ibu..berusaha lah untuk menyempurnakan penyusuan bayi anda..

Pengalaman saya ingin mendapatkan yang terbaik untuk si manja,saya telah mengambil nutrisi Shaklee sebagai ikhtiar saya..

Ini adalah suplement yang saya ambil..

ESP : Untuk memekatkan susu badan.
Alfalfa : Milk booster
Vitamin c : untuk kulit yang sihat dan meningkatkan sistem imun si manja
Ostematrix : Membekalkan kalsium terus kepada si manja ketika menyusu

hubungi saya untuk sebarang order dan pertanyaan..
014-5075708
fb : Nurul Huda

0 comments:

Catat Ulasan

Saya Nurul Huda Zakaria, Shaklee Independent Distributor (883327) kawasan Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa. Produk Shaklee diyakini mampu memberi mutu kesihatan yang lebih baik seisi keluarga. Ianya sihat, selamat dan berkesan. Ingin berkongsi tips kejayaan perniagaan dan produk Shaklee hubungi/ whatsapp 014-507 5708. Terima kasih!

 
Inspirasi Huda (Sihat Bersama Vitamin)
Top