Hak Suami dan Hak Si Manja Perlu Dijaga


Assalamualaikum pembaca semua.Alhamdulillah,hari ini saya kembali menulis di inspirasihuda setelah mengalami masalah internet kesan daripada banjir baru2 ini.Diharap perkongsian saya sedikit sebanyak memberi manfaat buat ibu2 dan bakal ibu yang sedang membaca entri ini.

Promosi Alfalfa kali ini menarik minat ramai ibu2 untuk mengetahui samada mengambil suplement atau jamu lebih baik semasa berpantang.

saya ingin kongsikan pengalaman saya nak melahirkan anak sulung,pada masa tu saya dimasukkan ke wad menunggu selama 3 hari,maklum saja lah,sebelum ni tak de pengalaman,jadi selama berada di wad saya berkenalan dengan kakak2 di katil sebelah.Kebanyakkan mereka dah ada pengalaman bersalin kerana pada waktu tu kebanyakan dari mereka menuggu nak bersalinkan anak ke 4 dan ke 5,Sepanjang menunggu tibanya waktu bersalin,saya banyak minta petua.

Kakak sebelah katil saya ada berkongsi pasal ambil jamu selepas bersalin,katanya best ambil jamu ni,memang ketat jer..tapi sayang baby boleh kuning la.kalau kuning,akak stop kejap,kesian kat baby,biasa akak ambil jamu lepas 2 minggu.Tapi susu badan akan keringlaa...anak2 akak sebelum ni memang menyusu tak sampai 2tahun,sebab susu dah tak de.apa boleh buat dik,akak ambil jugak jamu walaupun susu jadi kering,sebab sayangkan laki,ambil jamu laki akak kata macam anak dara!!!

Tersentap saya dengar cerita akak ni.dalam hati terdetik jugak nak cuba jamu,tapi kalaulah ambil jamu susu badan jadi kering saya nekad nak stop jamu.lepas je bersalin,baby saya tak de kuning,jadi saya pun try la ambil jamu kampung daripada bidan,bidan bagi jamu tu untuk makan selama 100 hari.Mak aiiii.....seminggu je saya ambil jamu tu baby dah mula nangis2..susu mulai merudum.last skali saya stop ambil jamu.suami belikan set bersalin XXX selepas itu,juga tidak menunjukkan keserasian dengan set bersalin tersebut. Masa tu saya tak kenal shaklee lagi,luka pun memang lambat sembuh,ngeri juga bila saya mengalami masalah sembelit ketika berpantang.

selepas 3 tahun,saya hamil anak ke-2,saya berjumpa shaklee..saya mengambil set lengkap shaklee,ternyata hari pertama selepas bersalin saya dah boleh ambil.banyak perbezaan bersalinkan anak sulung dahulu dengan sekarang,badan memang terasa segar,luka bersalin cepat sembuh,parut2 dari kesan alahan hilang dan susu badan meriah..kesihatan dalaman juga pulih dan mengembalikan keintiman suami isteri. Alfalfa memang bertindak sebagai jamu tetapi selamat untuk bayi.



 Jadi untuk entri saya pada kali ini, saya berhasrat untuk kongsikan dengan pembaca semua mengenai perkara ini bagi memudahkan anda semua membuat penilaian dan pemilihan mana yang dirasakan paling sesuai dan terbaik untuk diri anda sendiri.

Jadi, jom kita baca 5 perbezaan utama di antara supplement Shaklee dan jamu seperti di bawah:

 1. Bahan kandungan Vitamin: Setiap bahan yang digunakan bagi memformulasi supplement Shaklee dipantau serta melalui ujian klinikal untuk mengetahui kesan kepada manusia. Malah, setiap supplement Shaklee yang dijual di Malaysia turut mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia.

 Jamu: Ada di antara bahan di dalam jamu tidak diketahui sumbernya terutama jamu kampung malah kesan untuk jangka panjang juga tidak dapat dikenalpasti.

2. Khasiat dan penyerapan oleh badan Vitamin: Vitamin merupakan macronutrient dan micronutrient yang dalam bentuk paling ringkas dan dikenali oleh badan untuk penyerapan khasiat yang lebih cepat. Contohnya, di antara buah limau dan pil Vitamin C, badan akan menyerap pil Vitamin C lebih cepat berbanding Vitamin C di dalam buah limau 

Jamu: Jamu juga mempunyai khasiat namun bentuknya yang kompleks memerlukan badan untuk mengurai bahan jamu kepada bentuk yang boleh diserap oleh badan terlebih dahulu dan mengambil masa untuk badan menyerap khasiat tersebut.

3. Memenuhi keperluan badan ibu dan juga bayi: Vitamin memenuhi keperluan zat dan mineral yang diperlukan oleh ibu dan bayi untuk lebih sihat,menguatkan sistem imun,perkembangan fizikal dan membentuk perkembangan otak melalui penyusuan.Ia juga membantu pengeluaran susu ibu.

Jamu : Tidak memberi manfaat kepada bayi,malah ia boleh mengundang jaundice lebih tinggi kepada bayi.Tidak membantu menghasilkan susu ibu.

4. Kesan kepada bayi : Vitamin mengandungi bahan yang tidak membahayakan bayi malahan membantu tumbesaran bayi yang sihat dengan penyaluran segala nutrient melalui penyusuan susu bayi. Ibu masih boleh meneruskan pengambil supplement walaupun anak mengalami penyakit demam kuning atau JAUNDICE. 

Jamu: Secara asasnya, jamu adalah bahan makanan yang panas dan ibu perlu memantau keadaan bayi samada mengalami cirit birit atau sebaliknya. Malahan kebanyakan doktor tidak membenarkan si ibu untuk meneruskan pengambilan jamu sekiranya membawa kesan kepada bayi khususnya dalam meningkatkan risiko JAUNDICE. 

5. Waktu pengambilan selepas bersalin Vitamin: Pengambilan supplement boleh dimulakan seawal hari pertama bersalin sama ada si ibu bersalin secara normal atau caesarian (pembedahan) 

Jamu: Rata-rata pengambilan jamu selepas bersalin hanya boleh dimulakan selepas memasuki minggu kedua bagi memastikan bayi sudah tiada jaundice. Bagi bayi yang mengalami masalah breastfeeding/prolonged jaundice, si ibu lazimnya dinasihatkan untuk tidak mengambil jamu sama sekali.

Pilihan ditangan anda untuk memilih ..Buatlah pilihan bijak!!!

Thanks for reading! :)
semoga bermanfaat...
Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi huda untuk  FREE CONSULTATION
Ingin tahu bagaimana cara nak jadi ahli shaklee??klik dibawah.
HUDA | 014-5075708



* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.




0 comments:

Catat Ulasan

Saya Nurul Huda Zakaria, Shaklee Independent Distributor (883327) kawasan Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa. Produk Shaklee diyakini mampu memberi mutu kesihatan yang lebih baik seisi keluarga. Ianya sihat, selamat dan berkesan. Ingin berkongsi tips kejayaan perniagaan dan produk Shaklee hubungi/ whatsapp 014-507 5708. Terima kasih!

 
Inspirasi Huda (Sihat Bersama Vitamin)
Top