Salam sejahtera,ni sekadar ingin berkongsi pengalaman dengan ibu2,bakal2 ibu serta pembaca blog saya..Saya juga ingin membantu bakal2 ibu mendapat apa yang terbaik untuk anda.Kita berikhtiar,selebihnya hanya Allah yang memberi kesembuhan.

Hari ni dah masuk hari ke-4 kelahiran cahaya mata ke2 kami , saya dan suami langsung tidak menyangka akan menerima cahaya mata kami lebih awal dari jangka,sebabnya tarikh jangka bersalin pada 2/7/2013.



Suami sibuk ngn kerja,saya pulak  sibuk ngan jadual kelas yang padat,jd persiapan terakhir sebelum bersalin masih xlengkap,biasanya anak sulung dulu ada sediakan minyak selusuh untuk memudahkan proses bersalin,mencari2 set bersalin yang sesuai,tapi sejak saya knl shaklee setahun lepas lahirkan anak sulung saya,saya bercadang kali ni nk try set bersalin shaklee..tp xbeli lagi.hehe..sbb rasa mcm due date lambat lg la konon..Cadangnya nak beli barang yang masih xcukup dalam bulan ni.



Haaaa....bila dh tetiba keluar air ketuban,saya bersalin dengan tidak membuat persiapan terakhir.huhu...Kiranya lepas bersalin baru cari barang yang xcukup sket2 tu...disebabkan saya byk berjalan lepas bersalin,luka jahitan bengkak,ia sangat2 menyakitkan..kelmarin dan hari ni ulang alik ke HUSM sebab baby kuning..sebabnya selepas lahir,baby asyik nak tido je..



Alhamdulillah..lepas 2 hari ambik set bersalin Shaklee,Dengan izin Allah,hari ni dah kurang kuning..susu badan sangat2 meriah..Anak sulung saya pun boleh tumpang minum skali..bengkak luka jahitan surut,dah xsakit.memang sangt berbeza saya rasa walaupun baru ambik supplement 1hari.

sebenarnya supplement ni boleh diambil hari pertama ibu bersalin, selamat diambil walaupun bayi mengalami jaundice atau G6PD berbanding Jamu. Alhamdulillah, saya bersyukur kerana Allah pertemukan saya dengan produk Shaklee yang sangat membantu dalam hal ini.



Jom kita tgk set bersalin yang saya ambik :

1.Vitamin B Complex Dengan Asid folik ( 40 Tabs )

2.Vitalea / Multivitamin Dengan zat besi ( 40 Tabs )

3.Vitamin c ( 40 Tabs )

4.Zink ( 40 Tabs)




Disini saya sertakan kepentingan vitamin ni untuk ibu2 berpantang...



1.VITAMIN B COMPLEX DENGAN ASID FOLIK

·         B Complex bertindak sebagai penenang dan mengelakkan stress atau meroyan di kalangan ibu berpantang.ia juga berupaya meningkatkan pembentukan sel darah merah dan sangat penting untuk menukarkan makanan yang kita ambil menjadi tenaga. Justeru, ibu2 akan merasa lebih bertenaga dan kurang letih. Vitamin ini juga memelihara kulit dari dalam dan penting untuk kecantikan.







2.VITALEA / MULTIVITAMIN DENGAN ZAT BESI

·         Sangat penting diambil oleh ibu berpantang kerana vitalea membekalkan 23 jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh , tetapi sukar diperolehi sewaktu berpantang kerana kebanyakkan makanan perlu dielakkan semasa berpantang ( pantang makan ). Zat besi pula sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghasilkan sel darah merah bagi menggantikan kehilangan darah semasa proses kelahiran. Ibu2 yang kekurangan vitamin ini akan kelihatan pucat,letih dan tidak bermaya.



3.VITAMIN C

·         Sangat penting bagi penyembuhan luka jahitan serta membaik pulih tisu yang rosak selepas bersalin. Juga penting untuk meningkatkan sistem pertahanan badan kerana 1tab vitamin c shaklee menyamai kita makan 7 biji buah oren. Vitamin c juga penting dalam membentuk kolagen dan penting untuk kecantikan kulit.



4.ZINK

·         Sangat penting untuk membaik pulih luka jahitan dan luka dalaman. Makanan yang kaya dengan zink ialah ikan haruan. Agak sukar memasak ikan haruan setiap hari, ditambah pula dengan harganya yang agak mahal. Justeru, pengambilan zink setiap hari adalah pilihan yang tepat bagi ibu berpantang. Zink juga membantu ibu mengatasi masalah “kedinginan” selepas bersalin dan pengambilan zink oleh ibu menyusu akan menjamin bayi membesar dengan optimum.





Dan untuk penyusuan, ibu digalakkan mengambil ESP ( Protein ).ESP merupakan protein soya yang sangat membantu ibu2 menyusu disamping mengekalkan kesihatan ibu dan bayi.

Jika ibu mengalami sembelit semasa berpantang pula, cubalah OSTEMATRIX ( kalsium ), insyaAllah ia membantu melawaskan, xdelah luka jahitan terjejas akibat sembelit.



Jika ibu ingin menurunkan berat badan dalam tempoh berpantang sambil menyusu,ibu boleh mencuba LECITHIN dan ALFALFA, lecithin juga membantu mengelakkan dari ibu mendapat bengkak susu yang tidak baik untuk proses penyusuan susu ibu. Alfalfa pula berfungsi memerangkap lemak yang dicairkan oleh lecithin dan membawa lemak tersebut keluar dari tubuh ibu.


 Anak sulung saya (Mohd Adam Danial ) 3 tahun
 Anak ke-2 ( Nurul Izzah) Lahir jam 2.00pagi 5/6/2013
 Semoga ummi boleh fully breastfeed adik nurul izzah macam abang adam.insyaAllah...




Sekarang ibu2 tidak perlu pening kepala lagi memilih set bersalin yang sesuai untuk digunakan semasa berpantang selepas melahirkan anak..

Kerana ibu2 mempunyai pilihan yang sihat dan selamat serta berkesan  untuk kegunaan ibu sepanjang proses berpantang dan menyusu serta menurunkan berat badan.

Kepada para suami yang sayangkan isteri,cintakan isteri anda..bolehlah hadiahkan set bersalin ini untuk isteri tersayang..


 Berminat? Boleh sms/call saya ( huda ) 014-5075708
untuk sebarang pertanyaan.




* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


0 comments:

Catat Ulasan

Saya Nurul Huda Zakaria, Shaklee Independent Distributor (883327) kawasan Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa. Produk Shaklee diyakini mampu memberi mutu kesihatan yang lebih baik seisi keluarga. Ianya sihat, selamat dan berkesan. Ingin berkongsi tips kejayaan perniagaan dan produk Shaklee hubungi/ whatsapp 014-507 5708. Terima kasih!

 
Inspirasi Huda (Sihat Bersama Vitamin)
Top